Nieuwsbrief
Qidos nieuwsbrief 6 oktober 2014  / Bekijk de online versie
 
Volg Qidos via:
Qidos nieuwsbrief:
Rol van leiderschap in een
’FITTE’ organisatie
CEO Wido van de Mast en HR directeur Kitty Althof van VolkerWessels Telecom
Markten en organisaties veranderen. Fitte leiders houden hun organisaties in beweging om de ‘fit’ tussen marktvraag en bedrijf te kunnen blijven maken. FIT staat in dit geval niet alleen voor een goede match, maar ook voor Functioneren In de Toekomst. Het is de strategie die binnen VolkerWessels Telecom, specialist op het gebied van vaste en mobiele netwerken, centraal staat. Fitte organisaties vragen om fitte leiders. VolkerWessels Telecom (1.800 medewerkers) vroeg Qidos daarom om gezamenlijk een ontwikkeltraject op te zetten voor alle leidinggevenden. Een traject dat hen helpt om medewerkers te faciliteren ook FIT te zijn. In deze nieuwsbrief zijn CEO Wido van de Mast en HR directeur Kitty Althof van VolkerWessels Telecom in gesprek over leiderschap met Martijn de Wildt en Edwin Brink van Qidos.

“FIT leiderschap staat voor ons voor ‘verbinden’; het bij elkaar brengen van de juiste mensen en middelen. Weet je als leider de beste verbindingen in de organisatie te leggen, dan ben je niet alleen fit voor medewerkers, maar ook fit voor de markt”, stelt Kitty. “Fit leiderschap is ook niet verbonden aan een hiërarchie”, vult Wido aan. “Als leider gevolgd worden is geen vanzelfsprekendheid. Leiderschap heeft te maken met empatisch vermogen, motivatie, vertrouwen en het bieden van context. Een fitte leider durft op ooghoogte te komen met zijn mensen en zichzelf kwetsbaar op te stellen. Laat je zelf zien. Pas dan kom je echt met je medewerkers in contact. Kwetsbaar opstellen houdt voor mij in dat je gevoelens erkent en toegeeft. Er is niets mis mee om toe te geven dat je het antwoord soms ook niet weet.” Kitty: “Als je gevoelens van anderen erkent, haal je direct de ‘angel’ er uit omdat mensen zich begrepen voelen. Een goed voorbeeld is het gesprek dat ik vanochtend met een medewerker had. Hij belde met een groot probleem dat hij het liefst nú opgelost wilde zien. Dat kon echter niet en nadat ik zijn probleem én gevoel daarover erkend had, spraken we af daar wat later uitgebreid over te praten en een oplossing te zoeken.”

Voorbeeldgedrag
Wido en Kitty zijn het erover eens dat een fitte leider mensen alleen meekrijgt door voorbeeldgedrag. “Anders werkt het niet.” Kitty:” Door zelf open en direct te zijn, worden ook vragen aan leidinggevenden opener en directer.” Wido: “In zo’n sfeer ontstaan er opmerkelijke initiatieven, medewerkers zijn behulpzamer naar elkaar toe, zelfs over afdelingen en business units heen. Onze halfjaarlijkse bijeenkomst hebben we dit jaar op de vestiging in Uden gehouden in plaats van op het hoofdkantoor. Het is ‘ons’, niet wij en jullie. De sfeer was ontspannen, gezellig en mensen voelden zich meer op hun gemak.”

Continu proces
Fit leiderschap is bij Volker Wessels Telecom in beweging. “We zijn er voortdurend mee bezig en er is verbetering zichtbaar. Training heeft daar aan bijgedragen, maar de echte verandering komt door aanpassingen in onze context, in het verhaal er omheen.” Het grootste risico dat Wido en Kitty zien is dat medewerkers de veranderingen zien als een project, als iets met een kop en een staart. “Het ontwikkelen van Fit leiderschap is een continu proces en heeft geen einde. Ideaal zou zijn als niet alleen het bedrijf beter wordt van fitte leiders, maar dat je er als mens ook beter van wordt.” “De mens op zich is niet individualistischer dan vroeger, maar mensen zijn zich nu veel bewuster van de wereld om hen heen en alles wat daar gebeurt. Mensen zijn absoluut nog in staat om te delen en eigenlijk is dat de verbinding waar we met elkaar aan werken.”

Jezelf zijn en blijven
FIT leiderschap startte bij Wido niet pas toen hij bij Volker Wessels Telecom ging werken. “Dat speelt bij mij al jaren. Met elkaar werken aan het beste resultaat doe ik al mijn hele werkzame leven en zelfs daarvoor. Als je waardering nodig hebt om goed te functioneren, zoek je het op. Ik zie geen verandering in mijn manier van leidinggeven voor of na het programma van Qidos, maar ik heb er wel van geleerd.” Kitty: “Ik ben gezegend met een enorme nieuwsgierigheid en heb door de jaren heen geleerd dat ik gewoon mezelf mag zijn. Zelfreflectie is belangrijk, want ik heb nog wel eens de neiging om mezelf vreselijk op mijn kop te geven.”

Halsstarrige praktijk
Kitty: “Mensen hebben een duidelijk omkaderd beeld over hoe ik mij als directeur dien te gedragen, maar gelukkig ben ik eigenwijs en doe ik het op mijn eigen manier. “Wido: “Alles wat dichtbij komt, is spannend. In plaats van te doen, willen mensen er daarom eerst vaak boeken over lezen. Ik erger me groen en geel aan zelfbenoemde deskundigen die denken ervaringsdeskundige te zijn na het schrijven van een boek. Boeken lezen over het onderwerp zie ik als een excuus, omdat mensen moeilijk bij zichzelf kunnen komen.” Ook de druk opvoeren om sneller bij de finish te komen, werkt volgens Wido en Kitty niet. “Nee, dan schieten mensen in een kramp en bereik je het tegenovergestelde.”

Gouden tip
Wido: “Ik kan alleen zeggen: wees jezelf! Koop geen boek, maar een spiegel. Kitty: “Houd van je imperfecties. Ik heb er zelf lang last van gehad, het hinderde me in mijn groei. Dat is nu over, ik heb geleerd om tevreden te zijn met mijn imperfecties en ruimte te hebben voor die van anderen.”

FIT leiderschap: in staat tot richting en ruimte geven, gericht op het beste resultaat voor klant, bedrijf en medewerkers

Contact
Levensfasegericht HR-management, flexibel werken, inzetbaarheid en de balans werk-privé zijn voor u natuurlijk geen nieuwe onderwerpen. U heeft er regelmatig mee te maken.

Wilt u persoonlijk van gedachten wisselen over de thema's waaraan wij elke dag met veel plezier werken? Wilt u bijgepraat worden over de laatste ontwikkelingen op HR-gebied? Neem dan contact met ons op.

Volg Qidos via LinkedIn, Facebook en Twitter.
Blog
Lees de laatste blog van onze experts op www.qidos.nl.
Nieuwsbrief
• Aanmelden
• Afmelden
• Gegevens wijzigen
• Doorsturen