Tuinbranche start programma 'De Groeifactor' Online lezen  |  Afmelden

9 april 2018

Groei en bloei voor medewerkers tuinbranche
Duurzame inzetbaarheid wordt steeds belangrijker, óók voor medewerkers in de tuinbranche. Tuinbranche Nederland startte daarom enige tijd geleden met het programma ‘De Groeifactor’ om ondernemers en leidinggevenden in de branche te helpen hun team duurzaam inzetbaar te maken. Directeur Frank van der Heide vertelt enthousiast over het project.
Ontwikkeling
“Als we kijken naar de ontwikkelingen in de markt is er een duidelijke noodzaak om jezelf blijvend te ontwikkelen om mee te kunnen veranderen. Tuinbranche Nederland zet zich daarom in om deze ontwikkeling te faciliteren voor alle medewerkers in onze branche. Het thema Duurzame inzetbaarheid is daarin belangrijk. Maar omdat we het niet zo’n aantrekkelijke en duidelijke omschrijving vinden, doopten we dat om in De Groeifactor. 

  • Tuinbranche Nederland is brancheorganisatie voor 700 winkels; klein, middelgroot en groot (200 medewerkers).
  • Er zijn 120 leveranciers bij aangesloten
  • De branche heeft 10.000 medewerkers
Bedrijfskapitaal
“In onze branche werken bevlogen mensen, veel tuincentra zijn ontstaan uit de vroegere kwekerijen. Omdat het consumentengedrag verandert en er veel online wordt gekocht, maken de mensen – nu meer dan ooit – het verschil. Zij bieden de toegevoegde waarde waardoor de consument toch naar de winkel of het tuincentrum komt. Ze zijn het allerbelangrijkste bedrijfskapitaal en daar moet je zuinig op zijn. Ook met het oog op de toekomst; zijn er voldoende nieuwe medewerkers te vinden en hoe zorg je er dan voor dat zij met plezier en kracht blijven werken?”

Meteen mee aan de slag
Zo zijn we terug bij De Groeifactor. “We faciliteren, trainen en leren ondernemers en leidinggevenden hoe zij bij wijze van spreken ‘morgen’ al aan de slag kunnen met duurzame inzetbaarheid in hun eigen team. Wij coachen en trainen hen op de werkvloer en zij passen het daarna direct toe.”

 De aanpak van het programma de groeifactor kent meerdere onderdelen: 

  • Gezamenlijke startbijeenkomst 
  • 2 praktische workshops naar keuze (bijv. op gebied van leiderschap of zelfsturing)
  • 2 bedrijfsbezoeken door een inzetbaarheidsexpert ter ondersteuning van de implementatie in de organisatie. Dit bestaat onder andere uit een bijeenkomst met medewerkers
Relevant voor gehele branche
Inmiddels namen 55 bedrijven uit de branche deel in 3 verschillende tranches. Frank vertelt over de eerste resultaten: “Deelnemers vonden het waardevol en er was veel herkenning ‘daar heb ik ook mee te maken’. Ze vonden het ook interessant om met gelijkgestemden informatie uit te wisselen en ervaringen te delen. En omdat het programma een aantal maanden duurde, blijft het ook goed ‘plakken’. Het heeft nu een continu karakter gekregen. De Groeifactor is een aanpak die relevant is voor de gehele branche. Voor ons gaat duurzame inzetbaarheid om ‘kijken naar je mensen en proberen verbeteringen te bewerkstelligen op alle vlakken.”

Qidos ontwikkelde in co creatie met Tuinbranche Nederland dit programma en hielp ook bij de uitvoering ervan. Frank is enthousiast over de samenwerking: “Er was vanaf het begin een klik. De praktische aanpak – dat waarderen ondernemers -, de mogelijkheid om tussentijds iets te veranderen, de hands-on mentaliteit, de vernieuwing en bevlogenheid. Het naar elkaar luisteren en daarop de aanpak aanpassen, ik ben er blij mee.”

Kijk op Qidos.nl

Volg ons op Linkedin


Volg ons op Twitter

Like ons op Facebook

Training, advies & werkende

oplossingen 'nieuwe stijl'

Nieuwsbriefvoorkeuren:
Wijzigen  |  Aanmelden  |  Afmelden