mobile logo

Gebrek aan lerend vermogen is het analfabetisme van de 21e eeuw

Door: Qidos

Dit is het credo van Jeroen Busscher’s nieuwste boek ‘De Leer(r)evolutie’ waarin hij zijn inzichten over leren vroeger en het leren van nu, deelt. Martijn de Wildt van Qidos schreef ook een hoofdstuk voor dit spraakmakende boek.

Jeroen verklaart zijn credo als volgt: “De hedendaagse analfabeten zijn geen mensen die niet kunnen lezen of schrijven, het zijn de mensen die zichzelf niet willen ontwikkelen. Zij hebben moeite met veranderingen, kunnen hun omgeving en collega’s niet meer bijhouden en laten graag alles bij het oude. Voor hen is vernieuwing een griezelig woord.” Op de vraag waarom hij dit boek schreef, antwoordt hij: “Ik kan niets meer met ‘de wereld verandert’ en ‘een leven lang leren’. Dat weten we nu allemaal wel. Als we het over leren hebben, gaat het altijd over het vergroten van een specialisme en het professionele referentiekader. Natuurlijk is het handig om dat te leren en er meer over te weten, maar dat was altijd al zo. Nu is er iets anders nodig, andere manieren om verschillende dingen te leren. Het gaat nu over menselijke kwaliteiten, om effectief te zijn in wat iemand doet of wil doen. Ik noem dat het nieuwe bildung; werken aan je persoonlijkheid. Dat valt uiteen in drie ´hoofdstukken´: Ken jezelf, Omgaan met anderen en Ik en het hogere doel.”

Communicatie en uitstraling

Jeroen verduidelijkt dit: “Het is belangrijk om jezelf goed te kennen en te weten wat je leuk vindt. Wat zijn je drijfveren én wat zijn je ‘monsters’; je geheime valkuilen of dingen waar je jeuk van krijgt. Welk effect hebben jouw acties op anderen? Als je jezelf niet kent, lukt samenwerken niet. Om een goede professional te zijn, moet je jezelf kennen en dat is een leerproces. Hoe je omgaat met anderen kan ook verhelderende inzichten geven. Heb je altijd ruzie en ligt dat telkens aan de ander? Het kan ook zijn dat dit door je eigen gedrag komt. Niet handig in een wereld vol co-creatie en in een team. Hoe communiceer je, wat straal je uit? Naar je collega’s, je klanten of je leveranciers? Wat voeg je toe? Ik en het hogere doel klinkt misschien wat zweverig, maar dat doel kan van alles zijn. Van God tot liefde, je team versterken of anderen helpen. Om je doel te bereiken moet je allereerst je doel bepalen en vervolgens plannen en organiseren om dat doel te bereiken.”

Nooit meer een saaie training

Jeroen stelt dat de soft skills onderbelicht én ondergewaardeerd worden. “Nu alleen de mens nog het verschil maakt, zijn deze juist ontzettend belangrijk. Deze skills zijn niet te leren op een saaie training of een workshop. Dit vraagt om reflectie, om nieuwsgierigheid en een onderzoekende houding, altijd. Organisaties kunnen dit faciliteren door met hun medewerkers samen op onderzoek te gaan en de medewerker zelf de regisseur van het eigen leren te laten zijn. Geen training, maar leren van elkaar, bij elkaar de ‘kunst’ afkijken en anderen vragen hoe zij met bepaalde situaties omgaan waar jij moeite mee hebt of in vastloopt. Wat ook helpt is een rolmodel binnen de organisatie of het team die de anderen ‘aansteekt’ met zijn of haar gedrag.”

Top 4 inzichten:

  • Leren wordt steeds meer de ontwikkeling van de persoonlijkheid
  • Een einde maken aan klassikale trainingen en op zoek gaan naar nieuwe manieren zoals leren van elkaar. Peerlearning is de toekomst.
  • Je persoonlijkheid ontwikkelen is een integraal onderdeel van je professionaliteit
  • Leren moet steeds meer gaan over zelf beter worden en minder over verbeteren waar je slecht in bent.

Meedenken

Dat Martijn ook een hoofdstuk voor dit boek leverde, vindt Jeroen logisch. “Qidos denkt ook met klanten mee over leren en heeft als hoofdthema het versterken van mens en werk. Qidos gelooft – net als ik – dat enthousiaste medewerkers die zichzelf goed kennen, beter presteren en een grote meerwaarde hebben binnen een organisatie.”

 

Terug naar overzicht

Meer blogs