mobile logo

Elke dag van elkaar leren bij Exact

Door: Qidos

We horen bij Qidos regelmatig van klanten dat ze iets willen met hun plannings- en beoordelingsgesprekken. Bedrijven en hun medewerkers raken uitgekeken op die twee weinig inspirerende, verplichte gesprekken per jaar. Tegelijkertijd wil de moderne werknemer zich graag blijven ontwikkelen, en daarvoor is feedback cruciaal. Zijn er geen betere, leukere manieren om dit in te richten?
 
Performance management 2.0: zelf aan het stuur

Die zijn er zeker! Afgelopen zomer zagen we bij de internationale business software gigant Exact hoe dat eruit kan zien. Exact heeft recent een nieuw performance managementsysteem ingevoerd, waarin medewerkers zelf verantwoordelijk zijn voor hun ontwikkeling en performance. Ze krijgen de ruimte en het vertrouwen om naar eigen inzicht vast te stellen hoe hun persoonlijke doelen het beste gecombineerd kunnen worden met de visie en prioriteiten van Exact als geheel. Dennis van Tol, Learning Lead bij Exact, licht toe: “Door het zo in te richten reken je iemand niet eenmalig af op diens prestaties van het afgelopen jaar, maar ben je juist continu vooruit aan het kijken, je medewerkers aan het coachen: waar zit de ruimte voor verbetering en groei?”

Via informele check-ins kunnen medewerkers hun voortgang bespreken met hun leidinggevende, zo vaak als ze dat nodig vinden. Maar de nadruk ligt vooral op feedback geven en vragen aan collega’s – geheel in lijn met het Exact motto, Become better together. Dennis vertelt daarover: “Mensen werken bij ons veel samen met collega’s van allerlei andere afdelingen, maar werden tot voor kort alleen beoordeeld door de manager van hun eigen afdeling. Als in die beoordeling ook de feedback meegenomen wordt van collega’s waar iemand direct mee samengewerkt heeft, krijgen zowel medewerker als leidinggevende een veel beter beeld.”

Doen, durven en ervaren

Met het nieuwe systeem werd het natuurlijk een must om het geven van goede feedback op een leuke en laagdrempelige manier te stimuleren. Daarvoor klopte Exact bij Qidos aan. Het moest geen traditionele workshop over de regels van feedback worden, met acteurs om mee te oefenen: veel Exact medewerkers kennen de theorie van feedback namelijk al.

In cocreatie met een aantal Exact medewerkers hebben we in plaats daarvan een workshop samengesteld waarin we mensen faciliteerden de mentale horde voor het echt gebruiken en toepassen van feedback te nemen. We wilden deelnemers laten ervaren dat feedback geven en krijgen leuk kan zijn, en vooral: van cruciaal belang om te blijven leren!

Trainers Marja en Edwin vertellen: “We openden met de vraag: Waarom zijn jullie hier? Niet om je feedback skills te vergroten, maar om je bewust te worden hoe je met behulp van feedback je eigen ontwikkeling stimuleert.” Bij feedback gaat het om oprecht contact en de ander echt willen helpen. Dat lieten we de deelnemers direct ervaren door ze tegenover elkaar te zetten in een steeds doordraaiende caroussel opstelling. Deelnemers konden elkaar vragen stellen als: “Wanneer heb je voor het laatst iemand  feedback willen geven, maar het niet gedaan? Waarom niet?”

Deze opening zorgde meteen voor een energieke, open sfeer waarin van elkaar geleerd kon worden. Er volgden ronden waarin we mensen hun eigen obstakel- en succesgedachten bij het geven, vragen en ontvangen van feedback lieten verkennen, en waarin we het verschil tussen een fixed mindset en een growth mindset duidelijk maakten.

Bij het laatste onderdeel kregen de deelnemers de kans om de opgedane ervaring meteen toe te passen op een collega die bij aanvang aangewezen was als hun ‘secret feedback buddy’. In een speeddate-achtige setting mochten ze de observaties delen die ze tijdens de workshop van deze collega hadden opgedaan: eerste indruk, sterke kanten, en verbeterpuntjes. Marja: “Daar waren de CEO en het management ook bij! De CEO moest jammer genoeg eerder weg, maar ik hoorde van diens feedback buddy dat die zijn feedback zeker nog ging terugkoppelen.”

Missie geslaagd

Die reactie illustreert dat de workshop effect heeft gehad: feedback is bespreekbaar geworden. Mensen hebben er uit de eerste hand ervaring mee opgedaan, en dat maakt het verschil. Dennis, die als co-trainer meedeed aan de workshop, bevestigt dat: “Je ziet dat er een grapje ontstaat, zo van: “Ik voel een feedback momentje aankomen!” De workshops zijn ook in Spanje en Maleisië  gegeven, en ook daar zijn collega’s er mee bezig. Het is onderwerp van gesprek; door die ervaringsgerichte aanpak werkt de training drempelverlagend. Dat is precies wat we wilden!”

Bekijk de Feedbacktool van Qidos
 
Ook met feedback in jouw organisatie aan de slag? Ontdek de 365 dagen Feedbacktool van Qidos. Een online instrument om je medewerkers op een laagdrempelige manier feedback te laten geven en krijgen.
 

Terug naar overzicht

Meer blogs