mobile logo

Hoe word je een bewegende organisatie? 4 gouden tips!

Door: Martijn de Wildt

Maar Martijn, waarom zouden we überhaupt een bewegende organisatie willen zijn? Simpel: omdat je dan de klanten, medewerkers en partners aantrekt die je wilt. Meer daarover in tip #4…

We krijgen bij Qidos regelmatig de vraag hoe dat nou precies zit met die netwerkorganisatie van ons. Mensen zijn nieuwsgierig: hoe werkt dat dan, allemaal zelfstandige ondernemers die samen een bedrijf vormen? Waarom doen we dat eigenlijk zo? En hoe is dat ooit begonnen?

Nu kunnen we natuurlijk glashard beweren dat we op een dag allemaal tegelijk een briljante ingeving hadden, elkaar meteen hebben opgebeld, en toen binnen een week de organisatievorm van Qidos aangepast hebben. Maar zo gaan die dingen natuurlijk nooit. 

Dus nee, net als andere afwijkende organisatievormen is die van ons zo gegroeid. Toch zijn er wel wat drijvende krachten achter dat groeiproces aan te wijzen. In deze blog zet ik ze op een rij, met de geschiedenis van Qidos als voorbeeld case. Wie weet kun je er je voordeel mee doen in jouw organisatie!

 

Tip #1: Blijf experimenteren.

Om maar eens een open deur in te trappen: om te kunnen groeien moet je wel dingen blijven proberen. Buiten bestaande hokjes denken. Ogen en oren open houden. Kansen herkennen en pakken. Openstaan voor een nieuwe richting. Niet bang zijn om af en toe een verkeerde afslag te nemen.

Zo zijn wij ook ooit begonnen. Voordat Qidos Qidos werd heette het HomeRun, en zaten we in een hele andere tak van sport. HomeRun is eind jaren ’90 opgericht door mijn vrouw Ellis, toen haar toenmalige werkgever verhuisde naar een nieuwe kantoortoren. Op de nieuwe locatie was nog niets qua bemande services: een stomerij, een cateringdienst, dat soort dingen. HomeRun sprong in dat gat, met succes. 

Na 9/11 kwam het bedrijf in zwaar weer. Een paar grote klanten gingen failliet of stopten de samenwerking. Toen Ellis’ compagnon er ook mee ophield, heb ik mijn baan bij KLM opgezegd en ben ik me op HomeRun gaan richten. We besloten het bedrijf weerbaarder te maken door een grotere diversiteit aan diensten aan te bieden. 

Nou ja, dat zeg ik nu alsof er een doorwrochte strategie achter zat…

Welnee, zo ging het helemaal niet: onze klanten kwamen gewoon naar ons toe met vragen! Doen jullie ook medewerkersonderzoek? Ja hoor, waarom niet, was ons antwoord dan. Na een paar van dat soort opdrachten hadden we de smaak flink te pakken. Deze nieuwe jas paste ons als een handschoen! En op een dag zeiden Ellis en ik tegen elkaar: “Waarom maken we hier niet onze core business van?” 

Dat was het begin van Qidos: we stuitten geheel toevallig op onze echte passie, doordat we ruimte maakten voor experimenteren. In 2005 verkochten we HomeRun aan een grote cateraar, en gingen onder een nieuwe naam verder als HR aanbieder. Over van richting veranderen gesproken!

 

Tip #2: Weet waar je heen wilt – ongeveer.

Deze tip klinkt wat paradoxaal, in combinatie met de eerste tip. Ja, het is belangrijk om open te staan voor een nieuwe richting, maar het is ook belangrijk om je doel niet uit het oog te verliezen. Waar is het je allemaal om te doen? Wat wil je, en waarom?

Het hebben van een visie, een passie, een duidelijke drijfveer zorgt ervoor dat je niet zomaar wat probeert. Het geeft richting. Vaak is het (onbewust) hebben van die visie überhaupt de reden dat je blijft experimenteren: je bent op zoek naar iets, en je blijft net zo lang doorschaven tot je het gevonden hebt. Dat is de reden dat je geen genoegen neemt met de status quo; dat is waarom je blijft sleutelen en bijsturen en finetunen.

Bij Qidos heeft de experimenteerfase ook vrij lang geduurd. Nadat we in 2005 verder gingen als HR aanbieder, hebben we een paar jaar gezocht naar een organisatievorm die lekker zat. Eerst was iedereen gewoon in dienst. Dat voelde niet goed: we waren veel tijd kwijt aan het randgebeuren, het zorgde voor minder wendbaarheid, talent kwam niet goed uit de verf. 

Op dat punt gingen we ons afvragen wat we nu écht wilden. Als we het helemaal op onze manier zouden kunnen doen, hoe zou het er dan uitzien? We droomden van een groep mensen die in volledige vrijheid samenwerken, vanuit een gezamenlijke filosofie. Een groep mensen met allemaal verschillende talenten, die samen bekijken wie van hen het beste past bij een opdracht. 

Zo kregen we het idee om er een netwerkorganisatie van te maken. Vanaf toen zijn we bewust op zoek gegaan naar een handige vorm daarvoor. 

 

Tip #3: Hou het simpel.

Complexiteit kost tijd, en je organisatie wordt er vaak log van. Belangrijker nog: veel administratieve handelingen zijn eigenlijk controlemechanismen. Heb je ze echt nodig? Al die rapportages, verslagen, vergaderingen en functioneringsgesprekken bijvoorbeeld, hebben die echt een functie? Zou je ze uit je bedrijfsvoering kunnen slopen? 

Minder dichtgetimmerde structuren en meer persoonlijk contact is meestal een goede vuistregel. 

Voor kleinere organisaties kan het bijvoorbeeld prima werken als je de officiële, geagendeerde ontmoetingen vervangt door af en toe koffie drinken met individuele medewerkers. Grotere bedrijven kunnen maatregelen nemen waardoor hun mensen meer vertrouwen, meer autonomie, meer mandaat krijgen. Of besluiten zich minder te bemoeien met waar, hoe en wanneer hun mensen werken.

Bij Qidos spreken we regelmatig af: niet om te controleren, maar om te reflecteren. Over nieuwe klantvragen, of en hoe die in onze visie passen. Over onze speerpunten voor de komende tijd. Over nieuwe manieren om onze doelstelling te realiseren: hoe maken we meer ruimte en vrijheid voor talent?

 

Tip #4: Word een magneet.

Dit kan elke bewegende organisatie bevestigen: als je eenmaal de keuze hebt gemaakt om je bedrijf dynamisch te organiseren, dan trekt dat gelijkgestemden aan. Zodra je kleur bekent, met een heldere visie en een doordachte opzet, maak je het heel makkelijk voor potentiële klanten, partners en medewerkers om bewust voor jou te kiezen.

Daar zijn we bij Qidos ook doorlopend mee bezig. Bij elke nieuwe opdracht, partnerschap, of sollicitant vragen we ons af: wat is ons gezamenlijk belang? Hoe kunnen we elkaar wederzijds van dienst zijn? Door steeds die vraag te stellen zorgen we voor verbinding. Op praktisch vlak, maar ook op het gebied van visie. Qidos wil meer ruimte maken voor talent, en iedereen die ons daar de mogelijkheid voor biedt is van harte welkom!  

 

Kun je je goed vinden in onze doelstelling? Of wil je onze ideeën horen over het in beweging krijgen van jouw organisatie? Bel of mail me even, dan spreken we een keer af! Voor wat meer achtergronden kun je ook ons e-book over bewegende organisaties doorbladeren.

 

Deze blog is geschreven in samenwerking met Linda Bleijenberg, onze nieuwe blog-expert. De komende tijd gaat zij ons helpen de Qidos-blog nog interessanter te maken. Wil je op de hoogte blijven? Volg ons op LinkedIn, of meld je aan voor de Qidos nieuwsbrief!

 

Terug naar overzicht

Meer blogs