mobile logo

Vanuit enthousiasme en verbinding de veranderingen omarmen

Door: Qidos

Vitens heeft meer dan 1400 medewerkers die zich verbonden voelen door een passie voor water. Zij werken voortdurend aan het winnen, zuiveren en leveren van drinkwater. Vitens maakt zich ook sterk voor gelukkige medewerkers. Maar hoe doe je dat als er wel veel veranderingen komen en de toekomst van je werk onzeker is? De afdeling Klant & Facturatie start bij oprechte verbinding met elkaar en organiseerde onder andere een verbindingsdag.

Anneke Kalma (Manager Klant & Facturatie) en Miriam Haukes (Business Development) vertellen over de reden én de uitvoering van deze dag. “De komende jaren verandert er veel voor onze medewerkers. De toenemende digitalisering en robotisering zijn van invloed op het aantal arbeidsplaatsen en de aard van het werk. We vinden het daarom belangrijk hier bijtijds op in te spelen. De medewerkers moeten klaar zijn voor die veranderende toekomst, zelf in beweging komen én blijven.”

Positieve benadering
Samen met Qidos kwam Vitens tot een festivalachtige invulling; tenten, muziek, catering, en verschillende workshops. “Het was prachtig weer en er hing een ongedwongen sfeer. Het zag er superstrak uit”, vertelt Anneke. “De toonzetting was wel even spannend, omdat het natuurlijk niet altijd een leuke boodschap is. Daarnaast zijn er dilemma’s, zoals een nu groeiende afdeling die in de toekomst krimp laat zien. Het is belangrijk ook zoiets positief te benaderen.” De invulling van de workshops kwam van Qidos, de uitvoering lag in handen van de eigen teams. De onderwerpen waren divers, maar hadden als gemeenschappelijk uitgangspunt ‘Verbinding’. Zo waren er onder andere workshops Verbinding met de klant, Verbinding met de toekomst en Verbinding met jezelf. “Die laatste ging niet alleen over lichamelijke gezondheid en vitaliteit, maar ook over mentale gezondheid, dat vinden we eveneens van belang voor onze medewerkers”, stelt Anneke.

 

 

Vervolg
Miriam geeft aan dat de ‘toon’ uitstekend paste bij het doel van die dag. “Luchtig, maar met een serieuze ondertoon. Daarnaast kwam Qidos met veel leuke ideeën.  Zij hebben dat prima aangevoeld en uitgevoerd, de organisatie werd volledig door Qidos ontzorgd.”  Zowel Anneke als Miriam kijken er dan ook met plezier op terug en ook de evaluatie laat zien dat de medewerkers het een leuke en leerzame dag vonden. “Mensen vragen nu al om een vervolg en dat komt er volgend jaar zeker.”

Sterker fundament
Tijdens de Verbindingsdag werd ook het ‘Strategiehuis’ onthuld. Anneke legt uit: “Het dak is onze missie en de medewerkers zijn het fundament. Elk team heeft een plekje in het huis en draag bij aan het geheel. Op het fundament komt nu een laag van vernieuwing. De ramen in het huis zijn onze twee speerpunten: maximaal gemak voor de klant en meer betekenis geven aan klantcontact. Je kunt het huis zien als vertaling van ons jaarplan dat we op deze manier invulling geven.”

Al met al een geslaagde dag die de basis vormt voor verandering, maar bovenal voor verbinding!

 

Wat medewerkers ervaren en onthouden hebben van de verbindingsdag 

‘Verbinden met de collega’s, ook degene die je niet elke dag spreekt. En verbinden met de managers en de koers van K&F voor de toekomst.’

‘Dat we voorbereid moeten zijn op een zeer digitale toekomst, en dat het belangrijk is dat je jezelf daarin blijft ontwikkelen.’

‘Elkaar beter leren kennen, nieuwe collega’s ontmoeten, informatie ontvangen.’

‘Verbinding maken met elkaar en de toekomst. Realiseren dat er grote veranderingen aan komen en dat je daarvoor in beweging moet komen. Klaar voor je volgende stap.’

‘Dat als we het met z´n allen doen, we een mooie toekomst kunnen creëren.’

‘Digitaliseren in een hoog tempo met behoud van je eigen kwaliteit door mee te gaan met veranderingen.’

‘De pure, ongeremde gezelligheid en tomeloze inzet van iedereen die deze dag mogelijk heeft gemaakt. Het was leerzaam en heeft zeker inzicht gegeven in nieuwe wegen voor de toekomst.’

 

 

Terug naar overzicht

Meer blogs