mobile logo

Gigantisch mislukt en hartstikke leerzaam: de Qidos Academie

Door: Martijn de Wildt

Soms maak je zakelijke keuzes die zo spectaculair verkeerd uitpakken dat je er achteraf met verbijstering op terugkijkt. Ken je dat gevoel? 

En dan heb ik het niet over de alledaagse foutjes. We hebben het natuurlijk allemaal wel eens mis. Dan is het een kwestie van constateren, corrigeren en weer doorgaan. Nee, ik heb het over die andere categorie ‘foutjes’: die waarbij je ongemerkt heel ver van je intuïtie af raakt. Je mist ergens een klein signaal, en negeert er daarna nog een paar, en een paar maanden later heb je – ik noem maar wat – een slordige 60.000 euro geïnvesteerd in een groots opgezette Academie die maar niet van de grond komt.

En wat je dan het meest raakt aan het hele avontuur is niet hoeveel geld het heeft gekost. Wat je echt aan het hart gaat is dit: hoe kon ik nou zo aan mezelf voorbijgaan?

Bij Qidos maakten we dit nog maar een paar maanden geleden mee. 

Halverwege 2016 gingen we met een aantal Qidossers vol enthousiasme van start met een nieuw initiatief: de Qidos Academie. Het idee was om trainingen te gaan ontwikkelen waar individuele werknemers zich voor konden inschrijven, vanuit hun opleidingsbudget bijvoorbeeld. Dit leek ons een goede aanvulling op het in company aanbod dat we al hadden, en het paste prima binnen ons hoofdthema ‘Krachtige mensen’.

Tot zover niks mis met het plan.

De volgende stap was de uitvoering. Omdat we dit voor het eerst deden leek het ons slim om eens bij de competitie te kijken. Hoe pakken Schouten & Nelissen en De Baak dit bijvoorbeeld aan? Behoorlijk groot, bleek. We waren onder de indruk. Om niet te zeggen licht geïntimideerd.

En daar misten we het eerste signaal: we vergaten ons af te vragen of dat model wel bij ons paste.

In plaats van wat de competitie deed voor kennisgeving aan te nemen en onze eigen weg te volgen, begonnen we ons blind te staren op de grote jongens. Hoe konden we iets soortgelijks realiseren? Omdat het onze ervaring is dat het inzetten van talentvolle experts goed werkt, trokken we een aantal mensen aan die al eerder succesvolle academies hadden opgezet.

Daar misten we signaal nummer twee. Normaal vragen we direct aan onze klanten waar ze behoefte aan hebben. Omdat dat werkt.

In januari 2017 ging de site live. De eerste trainingen stonden gepland voor maart. Om de Academie te promoten huurden we een SEO expert en een Social Media Marketeer in. We wachtten in spanning af om te zien wat er gebeurde…

Er gebeurde niks.

Een handjevol aanmeldingen maar, en daar bleef het bij. We trokken en sjorden er nog wat aan, maar met steeds minder overtuiging. Uiteindelijk, drie maanden na de lancering, besloten we de geldkraan dicht te draaien. We riepen de Qidossers bij elkaar voor crisisoverleg. Een paar uur reflectie later was de conclusie helder: we moeten ermee stoppen. Uithuilen, uitvinden waar het fout ging, en dan weer doorgaan met waar we wel goed in zijn.

Voor mij persoonlijk was dit een moeilijke periode. 

De financiële strop was nog tot daaraan toe, hoewel ik daar ook best van onder de indruk was. Maar wat me echt raakte was het gevoel dat ik mezelf kwijt was geraakt met dit project. Hoe had ik het zo ver kunnen laten komen? Met het Qidos team probeerden we helder te krijgen waar het mis gegaan was. En hoe we een herhaling in de toekomst konden voorkomen.

Het meest waardevolle resultaat van deze introspectie was dat ik een persoonlijke leefregel opnieuw scherp kon stellen: nooit je intuïtie negeren! Als iets niet goed voelt is dat zeer waarschijnlijk je intuïtie, die enorme database vol levenservaring, die je duidelijk probeert te maken dat iets niet bij je past.

Ondertussen informeerden we ook bij onze klanten of zij een idee hadden waarom de academie niet aansloeg.

Hun feedback: “Het is veel te groots opgezet voor jullie doen. Het voelt niet authentiek. We herkennen jullie er niet in.” Daar hadden ze een punt. De typische Qidos-manier van dingen doen is inderdaad heel anders. Normaal beginnen we klein. We leggen een nieuw idee voor aan klanten, ontwikkelen het samen met hen door, en breiden het gaandeweg uit.

Die opmerkingen zetten ons aan het denken.

Konden we de Qidos-manier niet alsnog toepassen op wat er over was van de Qidos Academie? Het was ons opgevallen dat er één onderdeel bij zat dat wel levensvatbaar leek. Ironisch genoeg was dat een training die het minst paste in het model van de grote jongens: Jouw APK.

Jouw APK werd de doorstart, en tegelijkertijd een soort louteringsproces. 

We prikten een dag in september voor de lancering, stelden een mooi programma samen, en nodigden onze klanten uit. Onze gasten konden de eerste versie van Jouw APK volgen, gegeven door Karin en Edwin, en daarna hun feedback geven. Mijn vrouw Ellis vertelde over vitaliteit, en over haar loopbaanswitch van Qidos-medeoprichter naar een eigen mesologie praktijk. Aikido trainer Johan Lodder leerde deelnemers hoe ze letterlijk in hun kracht konden gaan staan.

De APK-dag voelde als thuiskomen. Mijn intuïtie was er glashelder over: dit hadden we meteen moeten doen! Het was echt een eye-opener, na een periode waarin ik dit soort signalen keihard genegeerd had. Ergens op de dag haalde iemand nog gekscherend dat bekende cliché aan: “Waar je struikelt, daar ligt je grootste schat.” En daar was ik het hartgrondig mee eens!

Benieuwd naar Jouw APK? Bij Qidos zien we deze training als onze speeltuin: een plek om te ontdekken hoe je jezelf en andere krachtige mensen nog meer ruimte kunt geven om zich te ontwikkelen. Binnenkort vertellen we je er meer over! 

 

Deze blog is geschreven in samenwerking met Linda Bleijenberg, onze nieuwe blog-expert. De komende tijd gaat zij ons helpen de Qidos-blog nog interessanter te maken. Wil je op de hoogte blijven? Volg ons op LinkedIn, of meld je aan voor de Qidos nieuwsbrief!

 

Terug naar overzicht

Meer blogs