mobile logo

Draagvlak of betrokkenheid?

Door: Anieta Scholten

In ons werk hebben we telkens te maken met organisaties die continu in beweging zijn, iets willen veranderen. Flexibeler werken, invoeren van Het Nieuwe Werken, de inzetbaarheid van medewerkers vergroten, ga zo maar door.

De ene reorganisatie volgt de andere op en soms moeten grote groepen mensen ‘ om’. We praten dan over hoe we iets op de agenda krijgen van de Raad van bestuur/directie, hoe we de ‘medewerkers kunnen meenemen’ of hoe we het beste ‘ draagvlak’ kunnen creëren. Laten we die manier van denken en doen eens loslaten en het anders aan gaan pakken!

Met Jaap Boonstra*) vind ik dat we ons niet moeten richten op de ‘sense of urgency’. Daarbij proberen we almaar anderen ervan te overtuigen dat iets anders moet en denken we nog dat mensen alleen onder druk willen veranderen. Want we weten het goed te vertellen: medewerkers moeten oude zekerheden loslaten en wij moeten ze daarbij helpen.

We leven nu in een nieuwe en andere tijd en juist nu is een ‘sense of belonging’ belangrijker dan ooit. Bedrijven zijn minder star en de arbeidsmarkt is flexibeler dan ooit. De tijd is spannend, uitdagend, wispelturig. Medewerkers zien, ervaren en begrijpen dat. Ze willen best veranderen, maar niet veranderd worden!

Daarom vind ik het allerbelangrijkste dat medewerkers goed geïnformeerd worden over wat er in de organisatie speelt, wat er van hen en hun afdeling verwacht wordt, waar de organisatie zich op richt en met welke interne en externe invloeden deze te maken heeft. Pas dan raken medewerkers betrokken, ze begrijpen wat er gaande is en willen zelfs meedenken in de ontwikkelingen. Ze krijgen dan het gevoel van betrokkenheid waar elke organisatie beter van wordt.

*) Jaap Boonstra; Verandermanagement in 28 lessen

Terug naar overzicht

Meer blogs