mobile logo

Maak gebruik van de generatie Y!

Door: Anieta Scholten

De generatie Y is aan het werk! Jongeren geboren tussen 1985 en 1994 overspoelen onze arbeidsmarkt. Zij nemen de plaats in van de babyboomers, die nu massaal met pensioen gaan. Kun je ze één op één inwisselen? Absoluut niet! De jongste generatie, ook wel screenagers genoemd, heeft écht andere drijfveren dan de generaties die al langer op de arbeidsmarkt vertoeven. Dat merkte ik pas goed bij de uitkomst van een door mij uitgezette enquête over de kijk op werk van deze generatie. Maar wat ik beleefde bij het houden van de enquête wil ik u niet onthouden.

Ik had een vragenlijst gemaakt in Word met 10 vragen. Uit mijn netwerk selecteerde ik mailadressen van mensen waarvan ik verwachtte dat zij personen kennen die tot de generatie Y behoren. In ongeveer 15 minuten stuurde ik ongeveer 40 mailtjes met het verzoek de enquête onder de aandacht te brengen van de doelgroep. Ook verzond ik een mailtje aan mijn zoon Tim en dochter Lonneke, allebei behorend tot de generatie Y met het verzoek de enquête zelf in te vullen en door te sturen naar anderen.

Wat gebeurde er: van Tim kreeg ik vrijwel direct de reactie: ‘Mam, dat moet je zo niet doen in een worddocument. Dat kan veel handiger en beter op internet met een programmaatje waarin ook je enquête wordt uitgewerkt’. Dat was dus niet zo handig van mij. Nu kost de uitwerking me veel meer tijd. Nog grappiger was dat Lonneke op Facebook aan haar vrienden en kennissen vroeg of ze de vragenlijst wilden invullen. Tim deed hetzelfde. Als ze met ‘ja’ antwoordden, dan kregen ze direct de lijst toegestuurd, vulden hem direct in en stuurden ze deze retour. Dat werkt beter dan met een algemeen mailtje. In een paar dagen tijd rolden de ingevulde formulieren mijn mailbox in: maar liefst 60 stuks! En dat met zo weinig inspanning van mijn kinderen, maar vooral van mij. Een begeleidende zin van mijn zoon bij het verzenden van de vragenlijst naar zijn vrienden luidde: ‘Sorry voor het worddocument, maar mijn moeder is nou eenmaal niet van de generatie Y’.

Dat klopt, want als ik zelf positief antwoord als iemand mij vraag mee te doen aan een enquête, zeg ik heel gewoon ‘ja natuurlijk’. Tim’s vrienden/kennissen zeggen ‘doe het’, ‘hit me’, ‘laat maar doorkomen’, ‘kom maar op..ben toch naar de Top 500 van de 90’s aan het luisteren’; ‘joeew’, ‘kom maar door’ en zo nog een paar in deze trant.
Zo ervoer ik zelf dat de generatie Y heel gemakkelijk en snel communiceert dankzij een social medium als Facebook en ik heb er fijn van geprofiteerd.

Op de vraag in de enquête wat jongeren de belangrijkste kenmerken van hun generatie vinden t.o.v. de oudere generaties, geven sommigen als antwoord dat de moderne technologie ervoor zorgt dat ze goed op de hoogte zijn van alles en ze ook altijd bereikbaar zijn. Maar er zijn nog veel meer opvallende kenmerken. Meer over de resultaten leest u binnenkort op deze site.

Anieta Scholten

Terug naar overzicht

Meer blogs