Jeroen Busscher; Management wordt een veel leuker vak

Corona schudt de manier waarop we werken flink door de war. Het ziet ernaar uit dat we na corona niet meer naar de oude situatie terug kunnen en willen. Medewerkers zijn teveel gesteld geraakt op hun vrijheid, organisaties zien het voordeel van hybride organiseren: een gedeelte van het werk wordt thuis gedaan, een gedeelte op kantoor.

Maar wat wordt de nieuwe rol van de manager? In de hybride organisatie wordt de dynamiek die we op kantoor hadden als het ware in twee gedeelten uit elkaar getrokken.

Wat deden we voor corona eigenlijk op kantoor?

Het waren de volgende zes zaken:

  1. persoonlijke productie, we werkten aan onze eigen taken,
  2. beslissen, nodig om te weten wie wat moet doen en welk pad we nemen,
  3. informatie delen, als we samenwerken moeten we zorgen dat we elkaar op de hoogte houden,
  4. creëren, we moeten in ons werk immers steeds weer nieuwe oplossingen verzinnen,
  5. leren, want we leren het meest door bij elkaar af te kijken,
  6. een gemeenschap vormen, zodat we verbonden zijn, en een gezamenlijk doel hebben.

Corona heeft ons geleerd dat 1 t/m 3 eigenlijk prima online kunnen. Sterker nog, goed georganiseerd is het zelfs een effectievere manier van werken. In het boek geef ik de manager allerlei tips hoe zij hun professionals kunnen ondersteunen in het thuiswerken en wat thuiswerkers moeten leren.

4 t/m 6 is hetgeen we gedurende de corona crisis steeds meer zijn gaan missen. Creativiteit is gewoon lastig via een beeldschermpje. Leren van elkaar doe je terloops en is lastiger achter een laptop. Een gemeenschap tenslotte, ontstaat terloops in de wandelgangen en bij het koffiezetapparaat.

In de nieuwe hybride organisatie zal de manager veel meer de rol krijgen sociale verbanden te helpen leggen, te zorgen dat collega’s van elkaar leren en dat we een community kunnen zijn. Dat vraagt geheel andere kwaliteiten dan de meeste managers nu hebben. In mijn boek Leidinggeven in de Hybride Organisatie werk ik die kwaliteiten zoveel mogelijk uit. Het gaat over gebeurtenissen kunnen ontwerpen die schitterende ongelukken en betekenisvolle ontmoetingen creëren. Over inspiratie naar binnen halen en zorgen dat het gezamenlijke verhaal werkelijk beleefd en geleefd wordt.

In de nieuwe hybride organisatie:

  • staat de relatie tussen manager en medewerker veel minder centraal, de manager wordt een sociaal web wever, zij moet er voor zorgen dat juist de onderlinge contacten, kennisuitwisseling en inspiratie versterkt wordt,
  • wordt de manager een ontwerper van betekenisvolle ontmoetingen, bijna een evenementen maker,
  • gaat inspiratie een nog grotere rol spelen, de manager gaat inspiratie binnen en buiten de organisatie zoeken en die naar binnen trekken,
  • wordt de manager een beetje een creatieve onruststoker, hij moet ervoor zorgen dat teams niet te veel naar binnen gericht raken en in oude patronen blijven hangen en dat individuen zich blijven ontwikkelen.

Leuker? Dat is altijd een kwestie van smaak en competenties. Ik zou liever manager in de hybride organisatie zijn dan de hele dag zitten te vergaderen en boven spreadsheets te hangen. Maar het is vanzelfsprekend aan u.

Jeroens vlog ‘De online vergadering als kunstwerk’:

Vorige     Volgende